tirsdag, marts 20, 2012

"Bag Facaden: Misbrugt i værtsfamilien".

Ved at der er mange udvekslingsstudenter som også så dette program tirsdag aften, så tænkte at jeg lige ville dele mine tanker om dette med jer. For jer som ikke så det, kan i se det her: http://www.dr.dk/DR1/Dokumentar/2011/Bag_facaden/#/36062/00:03.

Det er somsagt en dokumentarfilm lavet af DR, som handler om to udvekslingstudenter, der engang var i USA. Pigen som vi følger (har læst hendes blog engang, men nu har hun slettet den) var i en utrolig streng familie. Hun måtte ikke noget, og da hun ringede grædende hjem til sin familie på Skype, kom hendes værtsmor ind og sagde, at hun skulle snakke engelsk, så hun kunne forstå hende eller tage et andet sted hen. Stine (som pigen hed) ville gerne hjem med det samme, så forældre prøvede at kontakte Interstudies (dem jeg rejser med), men de kunne ikke rigtig gøre noget for hende i starten. Det var først efter 5 måneder, at hun rejste hjem igen. Den anden person vi følger er Nicklas, som var i USA med STS (Anette som var direktør der, er nu direktør hos Interstudies). Han blev placeret hos en singel far i Californien, men det viste sig så senere, at han var en sexforbryder.

Begge historier er selvfølgelig dybt sørgelige og traumastiske, men det som DR sender, synes jeg er noget pjat. Føler selvfølgelig med begge personer, men Interstudies (og STS, som i denne "sæson" ikke er en godkendt organisation) kan da umuligt vide, hvordan familierne er imod dem. Det er jo heller ikke Interstudies og STS, som vælger og godkender værtsfamilierne, det er de amerikanske organisationer. Dem har de danske organisationer selvfølgelig tillid til, så synes ikke rigtig det er fair at svine og udstille Interstudies på den måde. Som værten selv sagde i begyndelsen, så rejser hundredevis af danskere på udveksling til USA, så selvfølgelig kommer der til at ske nogle ting, hvor en eller flere personer hellere vil hjem igen. Altså ingen er perfekte. Ville det ikke også være underligt, hvis der ikke engang var één der rejste hjem igen!?? Jeg er sikker på at sådan nogle ting sker, eller kan ske, i alle organisationer, så synes det er lidt grovft, at nogle skal have så negativt omtale. Men det er bare min mening.. :)


Jeg har stadig fuld tillid til Interstudies og ISE, min amerikanske organisation. Det eneste jeg er bekymret for, er at de fjerner godkendelsen af Interstudies, så jeg ikke kan få mine 10.000 kr. i støtte..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar